Site Rengi

DOLAR 32,5188
EURO 34,8976
ALTIN 2.433,22
BIST 9.915,62
Adana Adıyaman Afyon Ağrı Aksaray Amasya Ankara Antalya Ardahan Artvin Aydın Balıkesir Bartın Batman Bayburt Bilecik Bingöl Bitlis Bolu Burdur Bursa Çanakkale Çankırı Çorum Denizli Diyarbakır Düzce Edirne Elazığ Erzincan Erzurum Eskişehir Gaziantep Giresun Gümüşhane Hakkari Hatay Iğdır Isparta İstanbul İzmir K.Maraş Karabük Karaman Kars Kastamonu Kayseri Kırıkkale Kırklareli Kırşehir Kilis Kocaeli Konya Kütahya Malatya Manisa Mardin Mersin Muğla Muş Nevşehir Niğde Ordu Osmaniye Rize Sakarya Samsun Siirt Sinop Sivas Şanlıurfa Şırnak Tekirdağ Tokat Trabzon Tunceli Uşak Van Yalova Yozgat Zonguldak
İstanbul 17°C
Az Bulutlu
İstanbul
17°C
Az Bulutlu
Sal 16°C
Çar 18°C
Per 19°C
Cum 19°C

Ökten: “İnşa eserlerinin şiirsel ve estetik yönü vardı”

SAMSUN ÜNİVERSİTESİ (SAMÜ) DÜŞÜNCE VE SANAT ÇALIŞMALARI UYGULAMA VE ARAŞTIRMA MERKEZİ (DÜSAM), ÖTEKİ BULUŞMALAR 2021 DİZİSİ KAPSAMINDA CEVAT SUCU’NUN MODERATÖRLÜĞÜNDE 29 MAYIS ÜNİVERSİTESİ TARİH BÖLÜMÜ ÖĞRETİM ÜYESİ ERTUĞRUL ÖKTEN’İ AĞIRLADI. ONLİNE BİR PLATFORM ÜZERİNDEN GERÇEKLEŞTİRİLEN PROGRAMDA “BİR TİMURLU MÜNŞÎSİNİN DÜŞÜNCE EVRENİ” BAŞLIĞI ALTINDA YAPTIĞI KONUŞMAYLA ÖKTEN, KONUYLA İLGİLİ DEĞERLENDİRMELERİNİ İZLEYENLERİN DİKKATİNE SUNDU.

25.03.2021
87
A+
A-

Samsun Üniversitesi (SAMÜ) Düşünce ve Sanat Çalışmaları Uygulama ve Araştırma Merkezi (DÜSAM), Öteki Buluşmalar 2021 dizisi kapsamında Cevat Sucu’nun moderatörlüğünde 29 Mayıs Üniversitesi Tarih Bölümü öğretim üyesi Ertuğrul Ökten’i ağırladı. Online bir platform üzerinden gerçekleştirilen programda “Bir Timurlu Münşîsinin Düşünce Evreni” başlığı altında yaptığı konuşmayla Ökten, konuyla ilgili değerlendirmelerini izleyenlerin dikkatine sundu.

“İnşa eserlerinin şiirsel ve estetik yönü vardı”

Timurlular, İran ve Osmanlı tarihi araştırmalarıyla tanınan Ökten, “İnşa eden anlamına gelen münşi kelimesini başlıkta kullanmak istedim, bu programda Timurlu bir düşünce adamı ve münşi olan İhtiyar bin Gıyasüddin’i ele almaya çalışacağım. Fıkıh konusunda yeterlilik sahibi olan İhtiyar bin Gıyasüddin, Herat kadısı olarak görev yapmıştır. Esasü’l İktibas eserini ortaya koymuştur ve bu kitap Alişir Nevai’nin isteği üzerine yazılmıştır” dedi. Bu bağlamda Ökten, kitabın muhtevası hakkında bilgiler sundu.

İhtiyar bin Giyasüddin’in yazdığı eserlerin dönemin izlerini taşıdığını belirten Ökten, “Herat’ta entelektüel çevreler mantık ve felsefenin medreseler içerisinde okutulmasına sıcak bakmamışlardır. İhtiyar bin Giyasüddin ise eserlerinde, mantık ve felsefeyi yeni bir bakış açısıyla yorumlamaya çalışmıştır. Ayrıca münşi bu eseri hatipler için yazığını belirtmiştir. Eserde Kuran ayetlerinden, hadislerden, hikmetlerden ve şiirden alıntılar yapmıştır. Ele alınan konular bu başlıklar altında gelişimini sürdürmüştür. İnşanın güzellikle alakalı bir tarafı vardır. Eserlerde şiirsel bir anlatı ve estetik yönü vardır” diye konuştu.

“Kavramsal zemin, yapı ve ilişkilerini araştırmak uygulanabilir bir metot olarak gözükmektedir.”

İhtiyar bin Gıyasüddin’in düşünce yapısına değinen ve yöntem önerisi sunan Ertuğrul Ökten, “Yazar, inşa edilenin ya da beyanın ilahi bir tarafı olduğundan bahseder. Katiplerin yaptıklarının ne denli önemli olduğunu vurgulamaya çalışırken ‘vahiy peygamberlerden sonra başka bir kişiye gelmiş olsaydı onlar belagat sahibi katipler olurdu’ diye söylemektedir. Eserde adalet, insaf, liderlik gibi konulara da değinmiştir. Eserin kavramsal zemin, yapı ve ilişkilerini araştırmak uygulanabilir bir metot olarak gözükmektedir. Timurlu kültürünün, dünyasının ne olup olmadığına dair söz söylemenin yollarından biri olarak bu yöntemi takip edebiliriz” şeklinde konuştu.

“Bir Timurlu Münşîsinin Düşünce Evreni” başlıklı konuşma, dinleyenlerin aktif katılımı, soru ve katkılarıyla sona erdi.

YORUMLAR

Henüz yorum yapılmamış. İlk yorumu yukarıdaki form aracılığıyla siz yapabilirsiniz.